Hi guys. Thank you for coming. please leave a message in my scream box okay. lots of love ♥♥

08 May 2011

Muhasabah diri

Assalamualaikum bloggers :)
Nampknya aku macam rajin hari ini ye sebab tibatiba je buka blog and terasa nak update. Tahniah cik liyanna rosli ! :D Actually aku baru je balik dari ijok, ada becek. Becek? Apa tu? Haa okay, samil tulis blog ni nak la jugak kongsi ilmu. Walaupun tak berapa penting pun, tapi berguna. Ye tak. BECEK tu maksudnya KENDURI KAHWIN. Ada paham anak anak? Kat rumah aku panggil becek je, tak panggil kondangan ke, rumah kahwin ke, sinoman ke, takkkk ! Kami panggil becek. Entah macam mana tah ayat ni muncul, tapi kalau tak silap aku la kan perkataan tu dari indon kot. Kot la, aku tak ingat. Sebab dulu biik aku cakap becek, so terikut ikut. Lagipun senang je nak sebut, kan. 1 info yang berguna , kan :)
Okay, berbalik pada entri hari ni. Bukan nak merungut, aku faham sebagai manusia tak lari dari membuat kesilapan. Sedangkan aku sendiri pun macam tu jugak, sebab aku pun manusia biasa. Yang diciptakan oleh Allah, dan aku juga hambaNya yang kerdil lagi hina. Perasaan, smeua orang pun ada perasaan. Cuma yang aku nak cakap ni, kita kena la belajar jaga hati masing masing. Memang kadang kadang aku pun tak jaga hati orang, tapi bila suatu hari kau buat aku sakit hati, kecewa dan sebagainya, aku tak oleh nak terima. Yela, kalau terkena batang hidung pun, kau tak terima. Tapi, bila suatu hari orang tu TERbuat kau macam tu, jangan la pulak kau nak marah dia kan. Bukan niat untuk membalas dendam kepada sesiapa. Secara tidak sengaja. Jadi, jalan terbaik adalah bincang elokelok. Bukan dengan rasa marah, touching, sindir dan sebagainya. Belajar  menerima dengan hati yang terbuka. Aku sendiri pun, sedang cuba untuk menjadi dewasa dan berfikiran terbuka Jadi, beringatlah. Memang susah nak puaskan hati semua orang. Lebih lebih lagi, perasaan yang terlalu pentingkan diri. Kita nak orang jaga hati dan perasaan kita, tapi sedangkan kita tak jaga hati dan persaan orang tu, Tak adil kan? Satu perkara lagi, bila seseorang tu terbuat sesuatu yang kau tak suka, jangan la salah kan orang tu. Sama-samalah bermunasabah diri masing masing. Buang yang keruh , ambil yang jernih. InsyaAllah, semuanya akan baikbaik belaka. Renung renung kan, dan selamat beramal :)

No comments:

Post a Comment